بام سبز (Roof Garden) یکی از فضاهای لوکس ساختمان می‌باشد که بدلیل استفاده از مصالح اروپایی خاص در بستر اجرا و وجود Activity های فراوان و نیز نیاز به بکار بردن مصالح Outdoor که گران‌تر از مصالح داخلی می‌باشند، دارای هزینه نسبتا بالایی می‌باشد.

بنابراین برای اینکه اجرای چنین فضایی توجیه اقتصادی داشته باشد، می‌بایست طراحی بام سبز طوری انجام شود که تبدیل به فضایی کاربردی شود و مصرف کننده بتواند در هر شرایط آب و هوایی و هر زمان از شبانه روز از امکانات اجرا شده در بام استفاده کند.

اولین موردی که باید در طراحی بام سبز مد نظر قرار داده شود مسئله پوشش گیاهی است. هوای خوب و دلپذیر و منظره سبز اولین دلیلی است که مصرف کننده را از داخل آپارتمان به بام خواهد کشاند. پس سعی می‌شود حداقل نیمی از فضای بام به فضای سبز Intensiveتبدیل شود.

پس از ورود به بام عوامل جوی تعیین کننده امکان حضور یا عدم حضور در بام خواهند بود. گرمای هوا در تابستان، آفتابدر اکثر روزهای سال، برف، باران و سرما عواملی هستند که مصرف کننده بام را به چالش خواهند کشید. لذا ایجاد یک فضای نشیمن چهار فصل با سیستم سرمایش و گرمایش مناسب از نیازهای قطعی بام می‌باشد. در صورت احداث چنین فضایی، عوامل جوی فوق خود عاملی برای استفاده از بام خواهند بود. چه بسا تماشای بارندگی از داخل فضای چهار‌فصل، یا صرف یک نوشیدنی گرم در سرمای زمستان و در فضای بسته با منظره فضای سبز بام و شهر لذت واقعی استفاده از بام سبز را به ارمغان خواهد آورد.

حرکت و صدای آب نیز جهت حذف اصوات اضافی فضا و آلودگی صوتی خیابان از موارد لازم‌الاجرای بام‌های سبز می‌باشند. با بکارگیری سیستم بام سبزِسبز، نیز می‌توان چرخه‌ای بین آبهای ناشی از بارندگی، آب برکه یا استخر بام و آب مورد نیاز برای آبیاری بوجود آورده و در مصرف آب تا ۹۰٪ صرفه جویی کرد.

 

پس بطور خلاصه نیاز‌های قطعی بام سبز عبارتند از :

۱ – فضای سبز گسترده

۲ – فضای نشیمن چهار فصل

۳ – حرکت آب و آبنما (Water Installation)

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

Call Now Button